توسلی مهر موفق به تولید 10 هزار دستگاه خودرو تجاری می شود؟| ظرفیت تولید خودروهای تجاری محدود شده است
اجتماعي
بزرگنمايي:
پیام فارس - چندی پیش سایپا دیزل نخستین محصول جدید کمپرسی خود یعنی کی سی 465 را به 10 مشتری این شرکت تحویل داد، در این مراسم جواد توسلی مهر مدیرعامل گروه خدروسازی سایپا نیز حضور داشت و در حاشیه آن اعلام کرد؛ «امسال جهش مناسبی نسبت به سال گذشته در این شرکت ایجاد خواهد شد و برای سال آینده تولید 10 هزار دستگاه خودروی تجاری در دستور کار سایپادیزل قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
» ادعای سایپا دیزل برای تولید 10 هزار دستگاه خودرو تجاری در سال آینده به زعم کارشناسان کمی دور از دسترس به نظر می رسد. زیرا خودروسازان تجاری در کشور هم اکنون گرفتار تامین ارز و چالش های مالی هستند، بنابراین شعار یا اعلام برنامه تولید تجاری سازی در تیراژ 10 هزار دستگاه برای سال آینده در صورت تداوم سیاست های فعلی می تواند تعلیق به محال باشد.
صنایع خودروسازی در سال جاری چالش جدی در تامین و تخصیص ارز دارند، براساس گفته ها این وضعیت در سال آینده و همزمان با اعلام برنامه جدید تولید خودروهای تجاری توسط جوادتوسلی مهر برای سایپا دیزل سخت تر خواهد شد
ادعای دیزل یا برنامه توسلی مهر
همانطور که پیشتر اشاره شد، جوادتوسلی مهر مدعی تیراژ تولید 10 هزار دستگاهی برای خودروهای تجاری در سال آینده شده است؛ اگر خودروهای تجاری مورد نظر مدیرعامل فعلی گروه خودروسازی سایپا را محصولات کشنده و کامیون در نظر بگیریم، براساس گفته ها در جاده مخصوص سایپا دیزل توان تولید آن را در شرایط فعلی ندارد. مگراینکه مدیران ارشد دومین خودروساز بزرگ کشور موفق به رفع موانع و گلوگاه های تولید شوند. با فرض اینکه سایپا دیزل موفق به رفع موانع تولید شود، احتمالا در تامین ارز برای تولید این حجم از خودرو تجاری با چالش مواجه خواهد شد.
زیرا صنایع خودروسازی در سال جاری چالش جدی در تامین و تخصیص ارز دارند، براساس گفته ها این وضعیت در سال آینده و همزمان با اعلام برنامه جدید تولید خودروهای تجاری توسط جوادتوسلی مهر برای سایپا دیزل سخت تر خواهد شد. البته باید در اینجا یادآور شد که سایپا دیزل در اواسط دهه 80 خورشیدی و زمانی که خودروهای تجاری برند «ولوو» را در کشور مونتاژ می کرد، موفق به ثبت رکورد حدود 15 هزار دستگاه خودرو کار و تجاری شده بود. اما با در نظر داشتن چالش های خطوط رنگ نهایی که احتمالا همچنان گلوگاه سایپا دیزل است، شاید این شرکت در سال آینده نتواند به تیراژ وعده داده شده برسد.
قوانین و سیاست های فعلی صنعتی در کشور منجربه ایجاد محدودیت برای ظرفیت تجاری سازی شده است، این مساله صنعت و بازار خودروهای تجاری را به سمت واردات محصولات کارکرده سوق داده است
قیمت سی کی دی گران شده است
باتوجه به اینکه سرمایه در گردش برای تولید خودروهای تجاری در کشور از طریق پیش فروش تامین می شود، دریافت تخصیص ارز و ثبت سفارش که اکنون فرآیند 90 روزه دارد، زمان تامین قطعات خودروهای کار و تجاری را برای مونتاژ بسیار طولانی خواهد کرد. از سوی قوانین و سیاست های فعلی صنعتی در کشور منجربه ایجاد محدودیت برای ظرفیت تجاری سازی شده است، این مساله صنعت و بازار خودروهای تجاری را به سمت واردات محصولات کارکرده سوق داده است. همزمان با این مساله دستورالعمل های فعلی تامین قطعات سی کی دی را نسبت به گذشته گران تر کرده است، همچنین تولیدکنندگان خودروهای تجاری در کشور باید به ازای هر دستگاه خودرو 3 دستگاه خودرو اسقاط کنند. حال باید منتظر بود و دید که سال آینده سایپا دیزل موفق به ثبت رکورد تیراژ 10 هزار دستگاه خودرو تجاری خواهد شد یا مانند سایر تجاری سازان با چالش های مالی و ارزی دست به گریبان و افت تولید را تجربه خواهد کرد.
-
شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶:۵۴
-
۳ بازديد
-
-
پیام فارس
لینک کوتاه:
https://www.payamefars.ir/Fa/News/872296/